Informations publikum har aldrig været større

30. april 2017 kl. 11:00

Mød Martin Ingolf, ansvarlig for analyse og redaktionel udvikling på Information.dk.

På en almindelig uge møder Dagbladet Information mange mennesker. Men i modsætning til tidligere, sker mødet nu primært digitalt, og her er kampen om opmærksomheden hård. Det betyder, at vi møder en masse læsere flygtigt, og måske ikke engang i vores eget univers, Information.dk eller e-avisen. Det kan være, vi møder dem på Facebook, i email-indbakken, på Instagram eller et helt fjerde sted.

I papiravisen er sammenhængen for forståelsen af den enkelte artikel givet, fordi alle artikler her indgår i en samlet helhed. Men når artiklerne læses digitalt, sker det ofte hver for sig og uden blik for den artikel, der kom før og den, der kommer efter. Forudgående kendskab til avisen, og vores dækning af et emne kan på ingen måde forventes.

Så vi skal gøre os utroligt umage med at holde læsernes opmærksomhed fanget. For der er ikke længere en implicit kontrakt med dem, der har købt hele produktet på samme måde, som der er med en papiravis.

Det lyder måske dystert, men det er en kæmpe mulighed!

Hvor vi før kun havde forsiden af den daglige avis at lokke med, har vi i dag 20 forsider pr. dag – en pr. artikel. Og vi kan lokke forskelligt alt efter, hvor vi møder publikum digitalt. Én måde på Facebook, en anden på forsiden af Information.dk og en helt tredje på email. Det er et unikt udgangspunkt for at finde nyt publikum til modstands- og oplysingsprojektet! Og så har vi slet ikke nævnt hverken arkivet eller de digitale muligheder for at påminde dem, der allerede kender os, om, hvorfor Information er både vigtig og unik.

Og når vi så får fat i publikum, er vi ikke længere bundet af spaltelængder, tryk-deadlines, eller hvad der kan lade sig gøre at formidle på papir. Vi kan bruge video, animationer, interaktive grafer, quizzer – og læserne kan dykke dybere og dybere ned i et emne via links i artiklen.

Vi kan også reagere hurtigt, eller differentiere os fra de fleste andre ved at lade være. Og netop når publikum ser os side om side med de andre aviser f.eks. på Facebook, bliver det tydeligt, hvorfor Information er noget helt særligt.

Sidst, men ikke mindst kan vi måle, hvilke artikler, læserne bruger mest tid på, så vi kan lære vores læsere bedre at kende. Det kan hjælpe os til at udvikle journalistikken, forfine vores fortælleteknikker, og få flere til at abonnere på Dagbladet Information.

Klik her for se seneste artikler af Martin Ingolf.

Mødet afholdes i Informations kantine, Store Kongensgade 40 C, 1264 Kbh. K

Tilmelding på butik.information.dk senest lørdag den 29. april kl. 18

Derefter på tlf. 39 18 07 02.  

Deltagergebyr, som inkluderer kaffe/te og croissant:

Medlemmer 75 kr. - Ikke-medlemmer 100 kr. - Studerende gratis.

Alle er velkomne.

For yderligere praktiske oplysninger og detaljeret vejledning i tilmelding klik her


Læsermøder

Møderne afholdes i Informations kantine, som ligger i stueetagen af bladhuset.

Adressen er: 
Store Kongensgade 40 C
1264 København K

BEMÆRK:

Læsermøder har sit eget liv og finansieres af et mødegebyr, som genererer overskud til foreningens øvrige aktiviteter.